اینستاگرام!
اپلیکیشنی که زندگی خیلیهایمان را زیر و رو کرد…از همان روزهای اول هم، هنرمندِ خلاق درون ما را هدف قرار داده بود. خوب یادم میآید! همه عکاس شده بودند…همه به دنبال گرفتن عکسِ هنری بودند 🙂
امروز اما اینستاگرام فرای این صحبتها رفته…دیگر نمیتوان به آن به چشم یک اپلیکیشن ادیت و انتشار عکس نگاه کرد. شما هم برای همین اینجا هستید!
ما و شما الان در این مقاله همدیگر را پیدا کردهایم که بفهمیم اصلاً تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ چطور باید در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟ استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را یاد بگیریم و بفهمیم چطور میشود با آن، کسب درآمد کرد.
در پایان مقاله هم، کمی از نحوه سفارش، هزینههای تولید محتوا و استخدام شدن به عنوان ادمین اینستاگرام هم گفتهایم.
برای آن که یک راست در دنیای اینستاگرام شیرجه نزده باشیم، بیایید کمی بدیهیات را باهم مرور کنیم.
تولید محتوای اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و به هر چیزی که در آن به اشتراک گذاشته میشود، محتوا میگویند. حالا اگر شما هر عکس، ویدئو یا نوشتهای را در آن بگذارید، تولید محتوا کردهاید.
اما محتوا داریم تا محتوا! اجازه دهید که فرض را بر این بگذاریم که شما قرار است محتوای مفید و جذاب تولید کنید، نه محتوای زرد. در واقع، برای آنکه محتوای شما دیده شود و بتوانید فالوور بیشتری پیدا کنید، به صورت کلی باید 2 اصل را رعایت کنید:
- محتوای شما سرگرمکننده باشد
- محتوای شما مفید و آموزنده باشد
حالا اگر محتواهایی داشته باشید که هم سرگرم کننده باشد و هم آموزنده که دیگر برد کردهاید!
هدف شما از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
هر کسی میتواند در اینستاگرام، محتوا تولید کند و ممکن است مسیر متفاوتی را هم برود، اما هدف همه یک چیز است:
دیدهشدن و کسب درآمد
(البته یک سری هم هستند که برای دل خودشان صفحهای باز میکنند و در آن فعالاند)
اما یک کسبوکار معمولاً یا میخواهد میزان آگاهی برندش را بالا ببرد و یا میخواهد از طریق اینستاگرام به فروش برسد.
یک شخص معمولی هم، یا به بلاگر شدن علاقه دارد یا میخواهد با تولید محتوای آموزشی یا سرگرمکننده، تعداد فالوورهای پیجش را بالا ببرد و از طریق دریافت تبلیغات درآمد کسب کند.
البته شما میتوانید خلاق باشید و اگر ایده جدیدی در ذهنتان است، همان را عملی کنید.
فرقی ندارد هدفتان چیست، مهم این است که هدف خود را خوب بشناسید، چون هر قدم دیگری که قرار است بردارید به همین نقطه برمیگردد.
چرا باید در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟
ساده است…چون بیشتر از 50 میلیون کاربر ایرانی الان در این اپلیکیشن حضور دارند. چه چیزی بهتر از آن که جایی تولید محتوا کنیم که حتی شده 10 درصد از این آدمها ما را ببینند، با کسبوکار ما آشنا شوند یا حتی بتوانیم تأثیر کوچکی روی آنها بگذاریم. البته دلایل زیر را هم نباید فراموش کرد:
- چون دریچه بزرگِ بازاریابی شبکههای اجتماعی را به روی شما باز میکند.
- میتوانید با مخاطبها تعامل داشته باشید.
- بررسی رقبا بسیار آسانتر خواهد بود.
- تولید محتوای در اینستاگرم، شما را خلاقتر خواهد کرد.
- میتوانید با اینفلوئنسر مارکتینگ، کسبوکارتان را زیر و رو کنید. (تبلیغات در اینستاگرام، راه و رسم خودش را دارد، پس حتماً مقاله «کاملترین راهنمای تبلیغات در اینستاگرام» را مطالعه کنید.)
- خود اینستاگرام ابزاری به اسم اینسایت (Insight) دارد که رفتار فالوورهایتان را تحلیل میکند و به شما آمار میدهد.
- و صدها دلیل دیگر…یک نفر ممکن است صرفاً به دلیل علاقه به سراغ اینستاگرام برود.
حالا که فهمیدیم تولید محتوا در اینستاگرام چیست، هدفمان را شناختیم و دلیل حضور در این شبکهاجتماعی هم برایمان مشخص شد، جرأت شیرجهزدن پیدا میکنیم.

چطور در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟
برای شروع تولید محتوا در اینستاگرام ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید، نکات محتوانویسی در اینستاگرام را یاد بگیرید و سپس ابزارهای آن را بشناسید. در ادامه این بخش تمام این مبحثها را باهم یاد میگیریم.
انواع تولید محتوا در اینستاگرام
اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی تصویر محور است. یعنی مثلاً هرچقدر که در توئیتر بیشتر متن دیدهمیشود، به جای آن در اینستاگرام عکس و ویدیو میبینید.
ساختار محتواهای اینستاگرام کلاً به 4 دسته تقسیم میشوند:
- پُست (عکس یا ویدیو)
- استوری (عکس یا ویدیو)
- Reels (ویدیوهای کوتاه مشابه تیک تاک)
- Live (ویدیو زنده)
در هر ساختاری که محتوا تولید میکنید، باید 3 موضوع را به خوبی رعایت کنید:
1 . همیشه خودتان باشید
این موضوع همیشه جزء دلایل افراد موفق در حوزه اینستاگرام بوده است. یادتان باشد که هیچوقت سعی نکنید ادای کسی را در بیاورید. ایده بگیرید، اما سبک خود را داشته باشید.
2 . حرف تازهای بزنید
کسی شما را به خاطر محتوای تکراری و خسته کننده، دنبال نمیکند. مخاطب باید برای باقیماندن در صفحه شما، یک دلیل قانعکننده داشته باشد که این دلیل معمولاً شوق دیدن محتوا خلاقانۀ بعدی شماست.
3 . جلو جلو برنامهریزی کنید
هرکسی که در هرکاری موفق شده باشد، مدیون نظم و برنامهریزی است. شاید شما یک شب پیش خودتان بگویید: «برای امشب پست ندارم؟ خب پست نمیگذارم! مگه چیه؟ یک شب که هزار شب نمیشه!» اما باور کنید که اگر برنامهریزی نداشته باشید، در اینستاگرام به جایی نمیرسید. در قسمتهای بعدی مقاله ترفندهای برنامهریزی برای اینستاگرام را باهم یاد میگیریم.
چه محتوایی در پیج اینستاگرام تولید کنیم؟
در اینستاگرام محتوایی تولید کنید که ارزش دیدن داشته باشد. یادتان باشد که مخاطب بدون آن که به چیزی فکر کند، دارد صفحه اینستاگرام را به طرف بالا میکشد. (mindless scrolling)
پس باید چیزی به او نشان دهید که توجهاش به شما جلب شود و انگشتش را روی پست شما نگه دارد، حالا شانس بیاورید که یک لایک یا کامنتی هم از او بگیرید.
اما چه پیج کسبوکار داشته باشید و چه بخواهید در زمینههای مختلف بلاگ کنید؛ تولید محتوای شما در اینستاگرام، حتماً باید سه دسته کلی زیر را پوشش دهد:
1 . ارزش ایجاد کند
یعنی حتماً باید محتوایی تولید کنید که یک دردی از جامعه مخاطبهایتان را دوا کند. باید به آنها کمکی کرده باشید تا اعتماد آنها را جلب کنید.
2 . ایجاد تعامل کند
هدف تمام پستها و استوریهای که در اینستاگرام به اشتراک میگذارید، ایجاد تعامل است. اصلاً یکی از دلایلی که به اینستاگرام وارد شدیم، همین رابطه نزدیکمان با مخاطبها بود. پس پستهایتان را با هدف تعامل با فالوئرهایتان طراحی کنید.
3 . برند خودتان یا دیگری را پروموت کند
خب کسبوکارها که برای رضای خدا پیج اینستاگرام نمیزنند. حتماً میخواهند تبلیغ برند خودشان را هم بکنند. بلاگرها هم همینطور، در ازای تلاشهایی که میکنند و اعتباری که بین فالوئرهایشان بدست میآورند، حتماً باید از طریق تبلیغات کسب درآمد داشته باشند. پس وقتی دارید برای طراحی پستهایتان برنامهریزی میکنید، یادتان باشد که صدای برند خودتان را هم به گوش مخاطب برسانید.
شما باید این سه موضوع را در تولید محتوا اینستاگرام خود رعایت کنید. فقط حواستان باشد که آنها را پشتسر هم تکرار نکنید. (مثلاً نباید تعداد زیادی پست تبلیغاتی پشت سر هم منتشر کنید!)
اپلیکیشن تولید محتوا در اینستاگرام
از آنجایی که خیلی از افراد، محتوای اینستاگرام خود را با موبایل تهیه میکنند و کارکردن با نرمافزارهای کامپیوتری مثل Photoshop و Premiere برایشان سخت است. در نتیجه ترجیح میدهند با همان موبایلهای خود پست و استوری درست کنند.
در ادامه چند اپلیکیشن فوقالعاده عالی و کاربردی که بدون شک خیلی از کابران اینستاگرام از آنها استفاده میکنند را باهم بررسی میکنیم. آموزشهای رایگان تولید محتوا با موبایل هم میتواند در این راه به شما خیلی کمک کند.
1 . Canva

این اپلیکیشن، یکی از کاملترین ابزارها در زمینه دیزاین است. همانطور که در عکس میبینید، قالبهای آماده زیادی برای پست و استوری در Canva وجود دارند که میتوانی به راحتی از آنها استفاده کنید. شما با استفاده از این اپلیکیشن میتوانید محتواهای جذابی تولید کنید و در آخر با فرمتهای مختلف PNG، JPEG و … دانلودشان کنید.
2 . Picsart

Picsart یکی از محبوبترین اپلیکیشهای ادیت و دیزاین عکس است. کار کردن با این اپلیکیشن، بسیار راحت است، پس اصلاً جای نگرانی نیست. از ویژگیهای دیگر آن میتوان به ابزارهای حرفهای مثل crop، clone، افکتهای عکس، اضافه کردن استیکر، متن و عکس اشاره کرد.
3 . VSCO

بدون شک، یکی از خاصترین ابزاراهای ادیت عکس VSCO است. با این اپلیکیشن میتوانید مثل حرفهایها عکس ادیت کنید، به عکسهای خود فیلتر اضافه کنید، رنگها را تنظیم کنید و …
4 . Storymaker

بخش استوری اینستاگرام، یک بخش پربازدید است و ما باید نهایت سعی خود را بکنیم که به جذابیت استوریهایمان اضافه کنیم. با اپلیکیشن Storymaker میتوانید استوریهای باحالتری بسازید. هر فونتی که دوست دارید انتخاب کنید و خروجیهای با کیفیت بگیرید.
5 . Mostory

اکثر استوریهای جذابی که میبینید با این اپلیکیشن ساخته شدهاند. با استفاده از Mostoty از بین صدها قالبی که برایتان آماده کرده است انتخاب کنید و عکس یا ویدیو بسازید. تازه میتوانید آهنگ هم به استوریهایتان اضافه کنید.
6 . Inshot

یکی از حرفهایترین ابزارهای ویرایش ویدیو که تقریبا همه از آن استفاده میکنند، Inshot است. با این اپلیکیشن می توانید به ویدیوهای خود انواع ترنزیشن را اضافه کنید، موسیقی دلخواه خود را به ویدیوها بچسبانید، هر متنی که دوست دارید روی ویدیو بنویسید، سرعتاش را کم یا زیاد کنید و با کیفیت عالی خروجی بگیرید.
7 . Puzzle Star

یکی از جدیدترین ترفندهایی که در اینستاگرام به شدت ترند شده است. تبدیل کردن پرفایل به یک اثر هنری است. با استفاده از اپلیکیشن Puzzle Star، میتوانید پستهای خود را طوری طراحی کنید که در کنارهم از همیشه زیباتر به نظر برسند و یک ترکیب زیبایی را حفظ کنند.
8 . Motion Ninja

با استفاده از این اپلیکیشن، دیگر به نرمافزارهای کامپیوتری نیازی نخواهید داشت. با اپلیکیشن Motion Ninja، ویدیوهای خود را مانند یک ادیتور حرفهای ویرایش کنید، بیش از 100 افکت جذاب به آنها اضافه کنید، از ترنزیشنهای تماشایی آن لذت ببرید، چند موسیقی را به طور همزان به ویدیو اضافه کنید، سرعت آن را تنظیم کنید و هر متن یا استیکری که میخواهید را روی ویدیو خود بگذارید.
استراتژی تولید محتوای اینستاگرم
موفقیت، زندگی راحت، پول، خوشبختی…بدون نظم و برنامهریزی به هیچکدام از اینها نمیرسید. تولید محتوا در اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست. هر کسی که میخواهد پیج موفقی داشته باشد، باید با استراتژی پیش برود.
چرا استراتژی داشتن در تولید محتوا مهم است؟
چون مهمترین اصل در اینستاگرام آن است که به طور مداوم در آن فعالیت داشته باشید. یعنی نه آنقدر کمرنگ باشید که مخاطب شما را یادش برود و نه آنقدر پررنگ که شبها هم خواب شما را ببیند:) اما مدیریت این کار، چندان هم آسان نیست.
دومین اصل مهم هم، آن است که بتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را در اینستاگرام بشناسیم.
موفقیت در اینستاگرام نیازمند داشتن استراتژی است و این استراتژی حتماً باید شامل موارد زیر هم باشد:
1 . تقویم محتوایی اینستاگرام
شما باید برای انجام هرکاری در اینستاگرام برنامه داشته باشید و همینطور الکی مثل آوار روی سر فالوئرهایتان خراب نشوید. برای آنکه بفهمید چه مدل محتوایی به درد پیج شما میخورد باید انواع مختلف محتوا را تست کنید تا ببینید چه مدل محتوایی بیشتر برای شما جواب میدهد، چه زمانی پست بزارید بهتر است و …
سپس باید یک تقویم محتوایی بسازید و طبق آن پیش بروید.
نمونه تقویم محتوایی اینستاگرم
استفاده از تقویم محتوایی اینستاگرام مزایای زیادی دارد. برای مثال:
- وقتتان تلف نمیشود
- به طور مداوم فعالیت میکنید
- کمتر اشتباه میکنید
- مناسبهای خاص را فراموش نمیکنید
- طبق استراتژی پیش میروید
حالا که اهمیت این موضوع را خوب فهمیدید، میتوانید نمونه تقویم محتوایی که برایتان آماده کردهایم را از لینک زیر دانلود کنید.
2 . نوع محتوا
برای این که بتوانید مخاطبهای خود را بیشتر درگیر کنید و به اهداف خود برسید، باید نوع محتوای خود را به درستی انتخاب کنید. برای مثال، کسبوکاری را در نظر بگیرید که هدفش بالا بردن میزان آگاهی برندش است. او باید در کنار فعالیت معمولی خود در اینستاگرام، در بخش استوریها هم فعال باشد، مسابقه برگزار کند و با مخاطبهای خود تعامل داشته باشد.
3 . استایل پستهای خود را مشخص کنید
سبک عکسهایتان چگونه است؟ لحن کپشنهایتان چطور است؟ از ایموجی استفاده میکنید؟ چه هشتگهایی زیر پستهایتان میگذارید؟ جواب این سوالها را که پیدا کردید، استایل پیجتان مشخص میشود.
این کار صفحه شما را سازماندهی میکند و در ذهن مخاطب جایی برای خود پیدا میکنید. در حدی که مخاطب بعد از مدتی، چشم بسته میفهمد فلان پست، متعلق به صفحه شماست.

مثلاً به عکس بالا نگاه کنید. در این 9 پست، با حفظ ترکیب رنگی و طراحی به هم پیوسته، به ذهن مخاطب یاد میدهد که هرجا این سه ترکیب رنگ را دیدی، یاد من بیفت. (علاوه بر آن، ظاهر پروفالیش هم بسیار زیباتر شده است.)
4 . نحوه تعامل
برای تعامل با پیجهای دیگر چه برنامهای دارید؟ طبق چه قانونی میخواید پستهای دیگران را لایک کنید با برای آنها کامنت بگذارید؟ چطور به کامنتها و دایرکتهایی که میگیرید پاسخ میدهید؟
تعامل داشتن در اینستاگرام یکی از بهترین روشهای جذب مخاطب است، پس لطفاً سعی نکنید از رباط، خرید لایک و کامنت و غیره استفاده کنید. این خط، این هم نشان…جواب نمیدهد!
دیدگاهتان را بنویسید